top of page

Rolul AI in customer journey mapping

DDC

27 feb. 2024

Oportunitati de marketing engagement in epoca inteligentei artificiale

Cand construiesti un funnel de marketing, principiul ce sta la baza intregii structuri este calatoria clientului. Pentru a mapa calatoria clientului, ai nevoie de foarte mult research si date istorice legate de nisa ta. De asemenea, nu trebuie sa-ti lipseasca intuitia pentru a-ti da seama ce reactii ar putea avea clientul la fiecare pas din calatoria sa.


Implementarea inteligentei artificiale in acest proces afecteaza substantial eficacitatea strategiei tale. Desi nu inlocuieste in totalitate intuitia si cunoasterea umana, AI iti poate face treaba mai usoara prin diverse metode. Hai sa le exploram.


Ce inseamna customer journey mapping?

O harta a calatoriei clientului este o reprezentarea vizuala a intregii experiente pe care o va parcurge vizitatorul unui funnel. Te ajuta sa identifici punctele cheie in calatoria clientului si sa identifici zonele de engagement si ce strategii ai putea aplica la fiecare touchpoint.


Stadiile calatoriei clientului

Un customer journey tipic poate fi impartit in diferite stadii, asa cum am discutat in articolul explicativ despre marketing funnels. Pentru a acoperi cat mai multe touchpoints si tipuri de business-uri, am decis sa impartim astfel in cadrul acestui text:


  • Constientizare: Clientul devine constient fata de o problema pe care o are si felul in care brand-ul tau o poate rezolva.

  • Interes: Clientul evalueaza diverse solutii de pe piata si le compara pentru a vedea avantajele si dezavantajele fiecareia.

  • Decizie: Aici beneficiile pe care le etalezi joaca un rol foarte important in a influenta clientul sa cumpere produsul tau.

  • Achizitie: Clientul comanda produsul tau.

  • Post-achizitie: Clientul interactioneaza cu produsul tau, cauta ajutor la customer support daca are nevoie si e mult mai probabil sa mai cumpere de la tine in viitor.


Intelegand aceste stadii, vei putea identifica parti-cheie in cadrul calatoriei si oportunitati de engagement.


Creeaza customer personas

Identifica publicul tau tinta si toate nuantele acestuia. Este foarte bine daca deja ai setat un target majoritar, insa ar fi util sa imparti acel target in diverse personajepentru a identifica si mai bine nevoile fiecarui client.


De exemplu, poti imparti grupul tau tinta pe considerente demografice, comportament, motivatii, obiective si multe altele. Prin crearea diverselor customer personas vei putea sa:


  • Mulezi mesajul tau pe diverse segmente de clienti;

  • Personalizezi interactiunile cu clientii;

  • Identifici oportunitati de imbunatatire a produsul tau.


Cum sa folosesti AI in customer journey mapping

Acum ca am acoperit bazele, hai sa trecem la implementarea AI in cadrul crearii calatoriei clientului.



Machine learning si analiza de date

Poti intelege mai bine procesul comportamentul consumatorului cu ajutorul noilor tehnologii Big Data. Algoritmii AI pot analiza date la scara larga pentru a determina tendinte si tipare in comportamentul consumatorilor din anumite segmente de audienta. De asemenea, acesti algoritmi pot identifica tipuri de comportament care nu sunt evidente la prima vedere.


Poti folosi astfel de tool-uri pentru a analiza comportamentul consumatorilor pe diversele canale de comunicare - social media, email marketing sau vizite pe website.


Odata ce ai identificat punctele-problema sau punctele-oportunitate din cadrul calatoriei clientului, iti va fi mai usor sa creezi un customer journey cu o rata de conversie mai buna.


Predictivitate in customer journey cu ajutorul AI

Poti anticipa nevoile clientilor tai si poti livra o experienta personalizata cu ajutorul inteligentei artificiale. Prin interpretarea datelor istorice, algoritmul poate identifica pattern-uri care imbunatatesc satisfactia clientilor si creste retentia acestora prin adaptarea strategiilor tale ca atare.


Foloseste insight-urile generate de AI pentru a:


  • Crea profile segmentate bazate pe caracteristici demografice si comportamentale, creand astfel campanii mai personalizate;

  • Detecta semnele de customer churn si a implementa solutii pentru a retine clientii care au dubii fata de promovarea ta;

  • Identifica oportunitati de upsell pentru a recomanda extra produse sau servicii.


Strategii pentru engagement si retentie

Este crucial sa intelegi punctele de contact ale fiecărui client pe parcursul calatoriei clientilor tai. Utilizarea IA pentru a identifica punctele cheie de contact si oportunitatile de angajament va permite sa creati experiente personalizate adaptate nevoilor si preferintelor fiecarui client. Segmenteaza baza de clienti si construieste campanii de marketing personalizate pe fiecare dintre acestea.


Foloseste-te de datele adunate despre clienti pentru a oferi promotii relevante, content personalizat si recomandari de produse bazate pe interactiunile anterioare. Procedand astfel, vei face clientii sa se simta recunoscuti, lucru care creste loialitatea si profitabilitatea.


Actioneaza pe baza feedback-ului clientilor

Creeaza sondaje, citeste review-uri si colecteaza feedback specific despre brand-ul si produsele tale. Insight-urile clientilor tai sunt valoroase pentru a crea customer journeys cat mai placute pe viitor. Totodata, implementarea feedback-ului va ajuta enorm la retentia clientilor vechi si transformarea acestora in cumparatori recurenti.


Concluzie

Inteligenta artificiala ajuta marketerii de azi sa inteleaga mai bine nevoile clientilor si parcursul acestora de la constientizare pana la achizitie si retentie. Foloseste tool-uri de data analysis si predictie pentru a crea calatorii de client cat mai optimizate pentru a creste rata conversiei. AI-ul impreuna cu propria ta intuitie fac o echipa fenomenala.

bottom of page