top of page

User research-ul calitativ vs cantitativ

DDC

29 nov. 2023

Ce raspunsuri (nu) o sa primesti de la fiecare?

Orice decizie in marketing iti va afecta outcome-ul final. Da, chiar si renuntarea la un simplu tool “ca e prea scump”. Desi sta in natura umana sa ne panicam cand ceva nu functioneaza, trebuie sa luptam impotriva acestei tendinte cand jonglam bugete si trafic.


Asadar, daca vrei sa iei decizii mai bune cand vine vorba de marketing, ai nevoie de research pentru a le justifica. Atat research-ul cantitativ cat si cel calitativ iti vor da o mai buna idee asupra a ce vor clientii tai si a ceea ce nu realizeaza ca vor inca.


Diferenta dintre research-ul cantitativ si calitativ

Research-ul cantitativ presupune adunarea datelor intr-un mod numeric, masurabil. Cel calitativ se refera la observarea si colectarea datelor non-numerice, precum opuiniile si motivatiile consumatorilor.


Pentru cei din digital marketing, o sursa comuna de research cantitativ este Google Analytics. Cu ajutorul si a altor tool-uri de analiza, putem vedea numarul de vizitatori precum si numarul de conversii, vanzari, etc.


Printre metodele de research calitativ se numara formularele de opinie, sau user surveys. De asemenea, si review-urile utilizatorilor ajuta foarte mult in stabilirea obiectivelor de viitor in business. Intreaga idee e sa incurajezi utilizatorii sa fie sinceri si sa ii indrumi spre a-ti oferi opinia asupra aspectelor esentiale ale business-ului.


Folosirea research-ului cantitativ si calitativ laolalta

De ce trebuie sa faci ambele? Pentru ca datele cantitative o sa-ti spuna doar ce trebuie sa imbunatatesti, nu si cum sau de ce. Fara research calitativ, risti sa ajungi la teorii false despre motivele pentru care creative-urile tale nu convertesc.


Mai mult, daca ajungi sa crezi teoria gresita, o sa te trezesti ca ai muncit degeaba la imbunatatirea unui site, creative, email, etc. In schimb, prin folosirea heatmaps-urilor si a altor tool-uri ce te ajuta sa observi customer journey-ul, vei putea realiza mai usor care este punctul unde fiecare user isi pierde interesul.


3 cazuri uzuale pentru folosirea research-ul cantitativ si calitativ laolalta

Research-ul este esential pentru testari. Privestea povestea oricarui business mare si o sa-ti dai seama rapid ca fara research nu ar fi ajuns niciodata la nivelul la care se afla astazi. Daca vrei si tu sa devii ca ei, iti prezentam urmatoarele situatii in care ambele forme de research sunt obligatorii:


Optimizarea conversiei

La nivel superficial, optimizarea conversiei poate parea usoara. “Mare branza, schimba si tu culoarea unui buton, schimba CTA-ul si apoi stai si vezi cum curg banii.” Realitatea, in schimb, e mult mai dificila de procesat. Poti sa reduci pretul fiecare produs cu 99%, iar rata conversiei va creste vertiginos. Sigur, vei da si faliment astfel.


Optimizarea conversiei consta in mai multe lucruri decat schimbarea catorva elemente pe site. Trebuie sa inveti ce face utilizatorii sa renunte, ce vor de fapt si ce parere au despre produsele tale si experienta overall pe care le-o ofera site-ul tau.


Odata ce ai inteles aceste lucruri, vei avea o idee mai buna asupra caror lucruri trebuie testate. Prin testari eficiente, vei ajunge intr-un final la momentul evrika. Si ca tot vorbim despre schimbarea elementelor de pe site, hai sa intram si in al doilea caz uzual unde research-urile cantitative si calitative sunt interdependente.


Redesign-ul site-ului

Teritoriul acesta este unul foarte riscant. In general, in functie de datele adunate, poti face schimbari iterative asupra site-ului tau. Adica schimbari minore, bazate pe punctele unde vezi ca pierzi useri. Schimband treptat anumite elemente ale unui site, ai mai mult timp la dispozitie pentru a-ti da seama ce functioneaza si ce nu


Pe cealalta parte a specrului se afla schimbarile radicale. Acestea presupun schimbarea completa a unui site - uneori chiar din temelii, chiar schimbarea platformei pe care este construit acesta. De obicei, nu recomandam un redesign radical asupra unui website decat daca este vorba de: 


  • Un shift extraordinar in rebranding sau nisa de produse si servicii;

  • Ai epuizat toate oportunitatile iterative si astfel nu mai ai de ales decat sa testezi o schimbare radicala;

  • Nu ai destul trafic incat sa obtii datele necesare pentru a rula A/B testing.


Orice altceva legat de marketing

Aceleasi forme de research te vor ajuta sa segmentezi abonatii la mailuri, sa vii cu idei de subiecte pentru blog, sa alegi ce produse apar pe prima pagina, ce copy functioneaza cel mai bine, plus multe alte lucruri. 


Asadar, cum aduni aceste date? 



research and design concept with team work involved
Image by rawpixel.com on Freepik


4 metode de research si ce poti invata de la acestea

Metoda 1: analiza tehnica

Daca ai lucrat vreodata cu SEO, atunci probabil ai auzit de audit tehnic. Cand faci o analiza tehnica a unui website, aduni date despre ce se intampla in spatele scenei. De exemplu, in timpul auditului, ai putea observa ca unele pagini se incarca prea greu din cauza pozelor de dimensiuni mari. Poti sa reduci marimea unei poze optimizand-o folosind tinyjpg sau orice alt tool asemanator. Si asta e doar un mic exemplu a ce poti depista folosind analiza tehnica.


Metoda 2: analiza digitala

Pentru acest tip de analiza, va trebui sa te asiguri ca tracking-ul tau este in regula. Ai cod de tracking pe fiecare pagina? Exista mai multe coduri de tracking? Codul tau inregistreaza conversiile in mod corect? E o risipa de timp sa analizezi date incorecte, asa ca asigura-te ca totul e in regula.


Gandeste-te bine care sunt cele mai importante actiuni pe care un utilizator le face pe paginile tale. Pentru un business B2B, principala actiune importanta poate fi completarea unui formular de lead-uri. Pentru site-uri de tip eCommerce, achizitia este cea mai importanta. Asigura-te ca tracking-ul tau e focusat strict pe criterii importante.


Metoda 3: tracking-ul mouse-ului

Folosindu-te de heat maps, vei putea vedea locurile unde utilizatorul a petrecut mai mult timp, dar si ce a facut cu mouse-ul. Sunt doua optiuni pe care trebuie sa le urmaresti:


  • Hover maps iti arata ce miscari a facut utilizatorul cu mouse-ul

  • Click maps iti arata unde a incercat utilizatorul sa dea click


Acestea sunt utile pentru a vedea zonele de interes ale unui utilizator. De asemenea, iti dau indicii despre ce sectiuni ale site-ului ar trebui sa fie clickuibile (ex: poza unui produs).


Metoda 4: user testing

Aceasta metoda implica atat formulare de feedback cat si sesiuni de feedback unde utilizatorul poate spune parerea sa nefiltrata. Poti, de asemenea, sa angajezi utilizatori reali pe post de testeri si sa-i pui sa faca diverse task-uri legate de navigarea pe site-ul tau. Ulterior, le poti da formulare de feedback legat de fiecare task in parte.


Concluzii

Ambele forme de research sunt esentiale pentru a crea campanii de marketing de succes. Nu poti face research cantitativ fara research calitativ si vice-versa.


Daca ai nevoie de ajutor, ne poti contacta oricand la contact@digitaldatacapital.com

bottom of page